Guide til køber og sælger

Hos Bruun Rasmussen har vi to forskellige auktionstyper — Liveauktion og Onlineauktion. Her er alt, hvad du behøver at vide som køber og sælger på disse auktioner.

Auktionstyper

Hvad er en Liveauktion?

På Liveauktioner svinger auktionarius hammeren over de mest kostbare kunstgenstande, designklassikere, antikviteter, smykker, armbåndsure og sjældne samlerobjekter. Op til hver auktion udstilles alle udbudte genstande på de såkaldte eftersyn, men de kan også ses online på bruun-rasmussen.dk og i de rigt illustrerede auktionskataloger.

Hvad er en Onlineauktion?

På Onlineauktion finder du kunstgenstande inden for samme kategorier som på Liveauktioner, men som oftest er de i et mere tilgængeligt prisniveau. Hver uge året rundt auktioneres flere end 1.500 genstande via Onlineauktion. Alle genstande kan i ugerne op til salget ses, prøves og føles på eftersynet i vores showrooms i Lyngby eller Aarhus.

Før auktionen

Hvilke genstande kan ses på eftersyn?
  • Alle genstande på Liveauktion og Onlineauktion bliver udstillet forinden auktionen på de såkaldte eftersyn. Her har du mulighed for at se genstandene efter ved selvsyn. I hvilken afdeling en genstand befinder sig, fremgår af dens beskrivelse på bruun-rasmussen.dk

  • Hvis du ikke har mulighed for at besøge eftersynet, tilbyder vi for visse genstandes vedkommende på Liveauktioner at udfærdige en såkaldt konditionsrapport. Læs mere i købsvilkårene 3.2

Under auktionen

Hvordan byder jeg på en Liveauktion?

Alle er velkomne på vores Liveauktioner. Det koster ikke noget, der er ingen dress code, og du kan komme og gå, som du vil under auktionen.

Du har fire forskellige muligheder for at afgive bud på en Liveauktion.

  • Mød op i auktionssalen: Når du vil byde på en genstand, signalerer du til auktionarius ved at række bydeskiltet i vejret. Der er altid øjenkontakt mellem auktionarius og budgiver, så du behøver ikke at være bange for at komme til at byde på noget ved et uheld.
  • Kommissionsbud: Du kan afgive dit bud på bruun-rasmussen.dk frem til auktionens start eller 24 timer før pr. e-mail, fax og telefon. En medarbejder fra Bruun Rasmussen byder på dine vegne under auktionen.
  • Telefonbud: For visse genstandes vedkommende har du mulighed for at blive ringet op af en medarbejder fra Bruun Rasmussen, der vil byde på dine vegne under auktionen. Servicen kan bestilles på bruun-rasmussen.dk indtil tre timer før auktionens start.
  • Live bidding: Du kan følge auktionen live og byde med her på bruun-rasmussen.dk. Inden du for første gang afgiver et live-bud, skal du oprette dig som kunde og registrere dit betalings-/kreditkort. Det tager et par minutter, så husk at gøre det i god tid inden auktionen. Læs mere om live bidding
Hvordan byder jeg på Onlineauktion?

Find den ønskede genstand her på bruun-rasmussen.dk. Du kan vælge enten at afgive dine bud enkeltvis under auktionen eller at afgive et maksimumbud. Hvis du vælger at afgive et maksimumbud, sørger vi for at byde for dig, indtil du har højeste bud, eller dit maksimumbud er nået. Du kan følge dine bud ud for dit kundenummer i budhistorikken for den pågældende genstand.

Hvis du bliver overbudt, underretter vi dig via e-mail/sms.

Som budgiver kan du komme til at ramme en andens maksimumbud. Hvis to bud er ens, er det altid den person, der har afgivet det først, som har buddet.

Efter auktionen

Betaling på Liveauktion

Et køb på en Liveauktion skal betales senest otte dage efter hammerslaget. Du har tre muligheder for betaling:

  • I vores afdelinger med betalings-/kreditkort:
    Dankort, Visa, MasterCard, Maestro, Diners Club, JCB og China UnionPay eller kontant op til 14.999 kr.
  • Her på bruun-rasmussen.dk med betalings-/kreditkort:
    Dankort, Visa, MasterCard, Maestro, Diners Club og JCB
  • Via bankoverførsel til vores konto i Danske Bank:
    Kontonr.: 4183 4310970638 · Swift/BIC: DABADKKK · IBAN: DK4130004310970638
Betaling på Onlineauktion

Når du har købt en genstand på en Onlineauktion, trækkes pengene automatisk umiddelbart efter hammerslaget på det betalings-/kreditkort, som du har registreret inden auktionen.

Ekstra omkostninger ved køb på auktion

Vi opkræver et salær for alle køb på vores auktioner.

  • Liveauktioner: Her tillægges hammerslagsprisen 32%, der dækker salær på 25,6% samt moms af salæret. For mønter tillægges hammerslagsprisen 25%, der dækker salær på 20% samt moms af salæret.
  • Onlineauktioner: Her tillægges hammerslagsprisen 28%, der dækker salær på 22,4% samt moms af salæret.

Visse genstande sælges efter særlige regler til fuldmoms. I disse tilfælde beregnes der moms på 25% af både hammerslag og salær.

For værker af nyere danske og visse udenlandske kunstnere skal der betales kunstnerafgift (følgeretsvederlag) til foreningen VISDA, der forvalter ophavsrettigheder. Det sker, når kunstneren enten er nulevende, eller døde inden for de seneste 70 år. Kunstnerafgiften udregnes efter hammerslagsprisen.

Kan jeg fortryde mit køb?
  • Hvis du køber en genstand på en Liveauktion, har du ingen fortrydelsesret.
  • På Onlineauktion har du 14 dages fortrydelsesret, hvis du er privat køber.
Afhentning/forsendelse
  • Efter en Liveauktion og Onlineauktion kan du hente dit køb på den adresse, der fremgår af den e-mail, vi sender til dig i forlængelse af købet. Købte genstande på Liveauktion skal være afhentet senest otte hverdage efter hammerslaget. Købte genstande på Onlineauktion skal være afhentet senest torsdag i ugen efter hammerslag, hvorefter der vil blive pålagt transport- og opbevaringsgebyr. Umiddelbart efter købet sender vi dig en e-mail med den specifikke tidsfrist. Læs mere om afhentning. I henhold til gældende hvidvasklovgivning vil du i visse tilfælde blive bedt om at udlevere en række personlige oplysninger og fremvise billed-id, inden du kan få den købte genstand med hjem.
Hvad hvis jeg ikke selv kan hente mit køb efter en auktion ?

Kan du ikke selv afhente dit køb efter en Liveauktion eller Onlineauktion, har du flere muligheder. Du kan sende en anden person eller en transportør, der mod fremvisning af fuldmagt kan få udleveret dit køb.

Du kan også bestille et tilbud på transport via din personlige side her på bruun-rasmussen.dk eller selv kontakte en af de transportleverandører, som vi samarbejder med.

For mindre genstandes vedkommende kan du bestille forsendelse. Prisen oplyser vi her på bruun-rasmussen.dk, når du byder på en genstand. Læs mere om forsendelse.

Opbevaring af køb

Afhentes dit køb ikke rettidigt, transporteres det for din regning og risiko til et af vores lagre. Transporten til lageret koster 150 kr. pr. genstand, og opbevaringen koster 150 kr. pr. genstand pr. påbegyndt uge.

Transport til udlandet

Hvis du bor i udlandet, kan du bestille et transporttilbud via din personlige side her på bruun-rasmussen.dk. Du har også mulighed for at benytte vores tilbud om gratis transport af vin til Hongkong. Herudover kan du også benytte vores kollektive transport til New York og Los Angeles.

For transport til andre dele af verden, se oversigten over de transportleverandører, som vi samarbejder med.

Læs mere